Friday, June 12, 2009

H1N1 Diistiharkan 'Pandemik'

Dalam istilah kesihatan khususnya berkaitan dengan wabak atau sesuatu penyakit, epidemik ialah keadaan di mana sesuatu penyakit itu menular atau terkesan ke atas seluas kawasan yang besar. Manakala istilah 'pandemik' pula merujuk tahap penularan yang merangkumi atau terkesan ke atas seluruh dunia. Hari ini, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO-world Health Organisation) telah mengistiharkan bahawa wabak 'Selsema Swine' merupakan suatu pandemik. Malah menurut Ketua Pengarah WHO, Dr. Margaret Chan, organisasi dunia itu mengklasifikasikan wabak ini yang juga dikenali sebagai H1N1 berada ditahap 5 hingga 6 diseluruh dunia. Menurutnya lagi, sehingga kini sejumlah 28774kes telah disahkan dengan kematian sejumlah 144 orang yang meliputi sejumlah 74 buah negara. Ini menjadikan H1N1 sebagai antara wabak selsema yang cepat merebak di abad ke-21 ini yang sekaligus disifatkan sebagai permulaan pandemik selsema bagi tahun ini.

N1H1 dikatakan amat mudah menyerang golongan di bawah umur 25 tahun. Keadaan ini pasti merisaukan banyak pihak khususnya ibubapa. Bagi negara-negara yang mempunyai musim dingin (winter) yang nyata, keadaan ini lebih membimbangkan. Ini kerana secara pemahaman mudahnya, bakteria mudah merebak dan aktif dalam suhu yang rendah. Oleh itu tidak menghairankan banyak juga sekolah-sekolah telah ditutup di beberapa buah negara. Di Australia sahaja, wabak ini dilaporkan telah dikesan positif ke atas 1500 orang. Australia sebagai sebuah rantau yang agak terpelosok dan bersendirian serta jauh dari Amerika Selatan (wabak mula dikesan) merupakan antara negara yang tertinggi dikesan penyakit ini. Mengambil contoh Australia sahaja dapat merasionalkan kita kenapa N1H1 kini dikenalpasti sebagai pandemik.

Natijah N1H1 ini amat besar terhadap dunia khususnya dari aspek ekonomi. Merujuk Australia sekali lagi, sebahagian besar kesan yang dikesan mempunyai perkaitan dengan faktor mobilasi manusia antara negara. Kesemua kes-kes awal di Australia dikesan ke atas mereka yang masuk atau kembali ke Australia. Tatkala orang perseorangan risau, para ekonomis juga kian risau. Kesan terus yang dapat dilihat ialah ia mungkin mengakibatkan rangkaian industri berkaitan pelancongan terjejas. Tidak mustahil, sebagai langkah pencegahan paling berkesan ialah menghadkan mobilasi manusia dari satu negara ke satu negara yang lain. Jika usaha pencegahan ini terpaksa dilakukan, maka industri pelancongan pasti akan merana. Senario ini amat jelas, apabila WHO walaupun mengistiharkan pandemik tetapi mengenepikan langkah pencegahan menghadkan mobilasi manusia.

Namun disebalik kekecohan ini, industri yang agak kurang terjejas ialah industri media. Liputan media massa yang membuat liputan khas jam demi jam telah berjaya mengeksplotasi usaha mendidik dan memaklum dari wabak penyakit ini. Melihat situasi ini adakalanya media dilihat sebagai mensensasikan masalah ini yang pastinya meningkatkan penjanaan pendapatan mereka. Mungkin juga, situasi pandemik ini yang menjadikan orang ramai yang prihatan akan bertindak untuk tidak mendedahkan diri serta keluarga ke kawasan umum. Ini menjadikan mereka akan lebih banyak tinggal di rumah sebagai usaha pencegahan. Keadaan ini pula pasti membuat industri media hiburan menjadi kreatif untuk menawarkan hiburan di rumah akibat pandemik selsema yang berlaku. Inilah realiti dunia kapitalis...

No comments: