Dua hari lepas, menteri yang bertanggungjawab meramalkan harga petrol di Malaysia akan naik tiga puluh sen seliter mulai Ogos 2008. Tetapi hari ini, Perdana Menteri Malaysia mengumumkan bahawa harga petrol di Malaysia akan naik mulai 5 Jun 2008 dengan kenaikan bukan 30sen tetapi 78sen dari RM1.92/liter kepada RM2.70/liter. Rupa-rupanya badi tsunami pilihanraya ke-12 Malaysia baru-baru ini seakan-akan petanda pelbagai lagi tsunami akan melanda berbagai aspek kehidupan masyarakat Malaysia. Dengan maklumat yang berjaya dikumpul, kenaikan kali ini merupakan yang tertinggi dalam sejarah sekitar 20 tahun kebelakangan ini iaitu kenaikan 40.6% daripada harga sebelum ini.
Sebelum 90an - RM 0.89
Tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)
01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 - RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)
05/06/2008 - RM2.70 (kenaikan RM 0.78)
Walaupun kenaikan adalah pasti (seiring dengan fenomena sejagat), namun kenaikan yang mendadak ini pastinya sukar buat masyarakat. Pengalaman di negara orang ketika ini menyatakan, kenaikan harga petrol menjanjikan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang lain. Di Australia umpamanya, kenaikan harga petrol hampir 50% berbanding dengan harga pada 3 tahun lepas. Namun kenaikan tidaklah begitu mendadak secara sekaligus. Walaupun harga petrol melonjak naik, namun masyarakat di Brisbane umpamanya masih mampu mengawal keadaan ekonomi masing-masing memandangkan sistem serta infrastruktur pengangkutan awamnya memang boleh diharapkan dan boleh dipercayai. Bukan setakat bas masuk hampir setiap pelusuk kawasan, malah sistemnya bersifat intergratif lagi sistematik. Itupun masih lagi kedengaran suara dan luahan ketidakpuasan masyarakat terhadap sistem yang bagi saya mendahului Malaysia 10 tahun kehadapan. Sekurang-kurangnya, walaupun petrol masih mahal, kebajikan dan kemudahan masyarakat terus terjamin. Hatta, sejak kos petrol meningkat mendadak sekitar 2 tahun lepas, pihak pengusaha pengangkutan awam sudah mula merangka strategik menangani permasalahan ini. Kini, boleh dikatakan sekurang-kurangnya 40% bas di Brisbane bukan sahaja rendah kos bahan apinya, tetapi mesra alam juga dengan lebih 35% daripada jumlah basnya menggunakan gas (CNG) berbanding petrol. Malah jadual dan segala maklumat lengkap perjalanan bus disediakan menerusi internet. Namakan saja anda di mana dan ke mana hendak pergi, beberapa cadangan laluan berserta jam dan jarak menunggu bas semuanya anda tahu.
Bas awam di Brisbane
Bagaimana halnya keadaan pengangkutan awam tatkala petrol meningkat di Malaysia...rasanya makin 'bermasalah' lagi berkemungkinan. Kekadang terfikir juga...apa pak/mak menteri, pegawai tinggi kerajaan atau pegawai-pegawai kerajaan buat bila melakukan lawatan kerja seluruh dunia? Dari mulut seorang bekas pegawai perancang bandar DBKL yang saya temui di Brisbane hampir 2 tahun lalu, katanya ...'KL sekarang umpamanya dah patut jadi macam Brisbane sekurang-kurangnya Brisbane 5 tahun lalu...kita dihantar untuk mengkaji dan menerapkan sistem infrastruktur Brisbane ke KL. Tapi bila 'orang politik' mula masuk, cadangan tinggal kenangan...'.
1 comment:
di malaysia dah lama orang dan gajah naik minyak..sekarang semua dah jadi tahi minyak...
Post a Comment