Sunday, March 25, 2007

IRAN selepas IRAQ ... di mana OIC

Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam memutuskan usaha Iran untuk membangunkan program nuklearnya harus disekat. Majlis yang terdiri daripada 15 ahli dengan Britian, Amerika Syarikat, Perancis, Russia, China and German sebagai ahli tetap, telah membuat resolusi agar sekatan ekonomi dikenakan ke atas Iran sebagai usaha awal keputusan itu. Implikasi sekatan ekonomi ini mengakibatkan pembekuan aset-aset kewangan dan perniagaan hak milik kerajaan Iran diluar negara. Ini termasuklah perniagaan Bank Sepah (milik kerajaan) di luar negara serta pengharaman penjualan senjata Iran. Menurut laporan Majlis Keselamatan antarabangsa tersebut, sekatan itu juga meliputi aset 28 orang individu Iran yang berkait rapat dengan kerajaan.


Situasi ini adalah seperti yang dijangkakan oleh ramai penganalisa politik. Selepas tumbangnya Iraq oleh 'tentera dunia' dibawah pimpinan Amerika, pewacana politik meramalkan keadaan di Timur Tengah tidak akan reda selagi Amerika belum merasakan 'selamat' dan belum menguasai Timur Tengah seutuhnya. Kali ini Majlis Keselamatan PBB yang didominasi negara 'tentera dunia' itu berjaya di'patungkan' untuk melancarkan perang ke atas Iran. Sejak tahun lepas lagi malah hatta di PBB Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad menjelaskan usaha pembangunan uranium untuk program nuklearnya adalah bagi tujuan ekonomi gunakuasa seperti alternatif kepada elektrik dan bukannya pembangunan persenjataan.
Presiden Iran
Sikap dan prejudis menebal terhadap negara Islam amat jelas dalam isu nuklear ini oleh negara barat khususnya. Sudah banyak program nuklear di Eropah, Amerika hatta kini Australia mempunyai program mega uraniumnya. Kalau diamati sejarah dunia moden, negara yang paling hebat membangunkan program persenjataannya adalah negara Barat. Malah mereka jugalah yang paling banyak melaksanakan peperangan dan penjajahan terhadap negara dunia ketiga.

Berdasarkan konsep fardhu kifayah, adalah perlu negara-negara Islam mengusahakan program nuklear khususnya bagi tujuan ekonomi. Justeru itu Pertubuhan Negara Islam (OIC) perlu mendepani usaha ini. Tidak dinamiknya OIC akan membawa implikasi buruk dalam isu sebegini. Dalam hal ini, negara-negara Islam di Timur Tengah harus dilihat keupayaan mereka menerajui usaha ini dengan peranan bersama OIC. Negara-negara Islam Asia yang kononnya maju seperti Malaysia dan Brunei belum sampai lagi upayanya memimpin program sebegini. Sejarah tradisi ilmu dan kepakaran negara Islam Timur Tengah dengan mengembeling kepimpinan negara Islam yang lain perlu digerakan terhadap usaha program gunakuasa nuklear untuk ekonomi.

No comments: