Sunday, March 11, 2007

NASIB 2 RAKYAT MALAYSIA DI GUANTANAMO BAY


Assalamualaikum & Salam Sejahtera,


Menurut laporan Amnesty International Malaysia bertarikh 8 Mac 2007, Presiden U.S. George Bush telah mengumumkan bahawa dua rakyat Malaysia iaitu Mohammed Nazir Lep dan Mohd Farik Amin telah dipindahkan ke Guantanamo Bay (Penjara Tentera & Pusat Interogasi US). Kedua-dua rakyat Malaysia itu telah ditahan ala ISA bersama sejumlah orang Islam daripada pelbagai negara atas tuduhan sebagai pengganas.



Kem Guantanamo Bay ini yang cukup terkenal dengan kekejaman terhadap para penghuninya dikatakan sebagai tempat penyeksaan tahanan. Tahanan di sini bukan sahaja dinafikan hak kemanusiaan secara psikologi, sosiologi tetapi teramat sedih dinafikan hak undang-undang yang adil. Ini diakui sendiri oleh Perdana Menteri Malaysia pada 20 Feb. 2006 yang menyarankan agar Kem Tahanan Guantanamo Bay ini ditutup. Pada Jun 2006, seramai 3 orang tahanan ditemui membunuh diri kerana tidak tahan menerima tekanan dan seksaan di kem tersebut.


Justeru itu rakyat Malaysia yang berpegang kepada prinsip Islam atau setidak-tidaknya prinsip keadilan undang-undang sejagat (seseorang itu patut diberikan hak dibicarakan secara adil) sewajarnya memohon kepada Kerajaan Malaysia untuk mendesak kerajaan US menjalankan proses perbicaraan terbuka (telus) atau memohon hak membawa balik kedua-dua rakyatnya itu dan dibicarakan secara telus. Jika didapati bersalah maka hukumlah mereka menurut peruntukan undang-undang yang ada.



Ikitbar kes David Hicks (muslim Australia) yang tidak dipedulikan oleh kerajaan John Howard untuk membawanya pulang dari tahanan Guantanamo Bay telah mengakibatkan kerosakan politik setelah rakyat Australia bangkit mendesak kerajaannya membawa pulang Hicks. Iktibarnya, rakyat (Australia) sungguh matang dalam erti kemanusiaan kerana melihat kepada isu Hicks sebagai isu keadilan sungguhpun ramai yang mempunyai persepsi kurang baik dalam hal pengganas. Sebagai umat Islam khususnya, kita tegakkan dan menganjur kepada keadilan. Laksanakanlah usaha yang termampu oleh kita demi keadilan 2 rakyat kita di Kem Tahanan Guantanamo Bay.


No comments: